Wat doet een kunstgalerie?

Kunstgaleries houden zich bezig met een breed scala van activiteiten, waarbij elke kunstgalerie haar werk op een iets andere manier aanpakt. Er zijn echter een aantal zaken die vrijwel alle kunstgaleries in het algemeen uitvoeren en die de basis van hun bedrijf kunnen worden genoemd.

Een kunstgalerie stelt een tentoonstellingsprogramma samen van de door haar vertegenwoordigde kunstenaars - of kunstenaarsestates - met wie zij een (langdurige) relatie heeft, ondersteunt en volgt hun carrière, verkoopt en promoot hun kunstwerken om hen te helpen hun carrière uit te bouwen.

Laten we, om wat dieper te gaan, eens kijken naar een aantal specifieke elementen:



1. Cureren van het tentoonstellingsprogramma

De art galerie Brussel creëert een tentoonstellingsprogramma dat zal dienen als de identiteit van de galerie. Om dit te kunnen doen, moet de kunstgalerie galerij ruimte ter beschikking stellen. Gewoonlijk huren galeries in grote steden commerciële ruimtes met grote ramen - meestal in de nabijheid van andere galeries - om zo een grote zichtbaarheid te hebben voor een groot aantal mogelijke klanten.

Bovendien stelt de galerie haar programma met zorg samen, zoekt de meest fascinerende nieuwe of gerenommeerde kunstenaars en moedigt hen aan met de galerie samen te werken in de vorm van een tentoonstelling. Vervoer, verzekering, toezicht, installatie, drukwerk, persbelangstelling, uitnodigingen, opening en promotie van de tentoonstelling worden allemaal door de galerie verzorgd.

Een solotentoonstelling is een tentoonstelling met slechts één kunstenaar, en kan een belangrijke mijlpaal zijn in de carrière van een kunstenaar. Wanneer er twee kunstenaars deelnemen aan een tentoonstelling, wordt er gesproken van een duotentoonstelling. Een groepstentoonstelling is een tentoonstelling met drie of meer kunstenaars.

Afhankelijk van de agenda van de galerie is in de meeste galeries elke zes tot acht weken een nieuwe tentoonstelling te zien.

2. Een portfolio van kunstenaars maken

Het is duidelijk dat een galerie niet zou bestaan zonder haar kunstenaars. Daarom moet de galerie een portfolio aanleggen waarin kunstenaars en/of kunstenaars-estates zijn opgenomen. Deze portefeuille is een selectie van kunstenaars die de galerie bereid is te vertegenwoordigen. Het bestaat uit een lange termijn relatie tussen de kunstenaar en de galerie. Deze lange termijn relaties worden vertegenwoordigd door kunstenaars. Kunstenaars die slechts voor één tentoonstelling hebben samengewerkt, worden tentoongesteld als Artists.

Portfolio's zijn van cruciaal belang voor kunstgaleries. Uw galerie zal meer aanzien krijgen als u een portfolio heeft met de beste kunstenaars. De galerie kan er ook baat bij hebben om de carrières van bepaalde kunstenaars te zien groeien. De reputatie van de galerie wordt beïnvloed door de populariteit van de kunstenaar.

Samenwerkingen met levende kunstenaars komen het meest voor omdat de galerie de directe link vormt tussen de ateliers van kunstenaars en de kunstmarkt. Dit fenomeen kan de primaire marktplaats worden genoemd. Er zijn ook veel samenwerkingsverbanden tussen nalatenschappen van kunstenaars. Galeriehouders kunnen kunstwerken kopen van andere verzamelaars, handelaars of veilingen. Dit verschijnsel wordt de secundaire markt genoemd.

3. Kunstwerken verkopen en distribueren

De galerie is verantwoordelijk voor het samenstellen van tentoonstellingen en het opbouwen van een sterke portfolio van kunstenaars. Maar de galerie moet ook de kunstwerken van de kunstenaars die zij vertegenwoordigt verkopen en distribueren. De galerie fungeert als dealer voor kunstenaars en zorgt voor alles wat nodig is om kunstwerken van een kunstenaar naar een collectie te krijgen.

De galerie moet zorgen voor het transport, de facturering, het bijhouden van de administratie, de verkoop van de kunstwerken en het bewaken van de marktwaarde. De galerie kan rechtstreeks worden gecontacteerd voor vragen over een bepaalde kunstenaar.

4. Erken en ondersteun kunstenaars

Naast hun zichtbare werk bij het organiseren van tentoonstellingen en de verkoop van kunstwerken, speelt de galerie achter gesloten deuren veel verschillende rollen bij het vertegenwoordigen en ondersteunen van kunstenaars. Naast het geven van waardevol advies, ondersteunt de galerie de carrière van de kunstenaar en stelt hen in staat zich te concentreren op de creatie van de kunstwerken.

Deze ondersteunende activiteiten omvatten deelname aan kunsttentoonstellingen om hun galerie of kunstenaars op internationale schaal te promoten. Galeries zijn ook verantwoordelijk voor de publicatie van monografieën en de opvolging ervan. Er moet ook gewerkt worden aan de archieven van de kunstenaars. Ook is kunsthistorisch onderzoek noodzakelijk ter voorbereiding van toekomstige tentoonstellingen. De galerie zoekt naar andere mogelijkheden om haar kunstenaars tentoon te stellen, buiten de eigen galerie. Persrelaties zijn ook een belangrijk aspect van de galerie. Er wordt gezocht naar samenwerkingsverbanden met tijdschriften en kranten om kunstenaars online aan bod te laten komen.

Het is duidelijk dat galeries veel verschillende dingen doen. De kwaliteit van een galerie zal van invloed zijn op de verscheidenheid aan diensten die zij aanbiedt. Als de galerie kunstenaars in alle opzichten ondersteunt, kan dat een verschil maken in de diversiteit van de diensten.

Comments

Popular posts from this blog

The Fascination Of Art Galleries

The Benefits of Collecting Art from Art Galleries

Galerie's efforts in promoting diversity and inclusivity in the art world